Pengikut

02 Disember, 2009

FlashBack Memories..

Text kali nie mmg panjang lebau..jgn jemu bace mane tau akn trjd pd diri u olls xpun pd u olls yg ada experience yg sama or yg lebey hebat leh arr share..

Ku Imbas Kembali...
Teringat aku nurse yg dtg ke ghumah aku slps 3hr aku slmt melahirkn DANISH mengesahkn DANISH kena demam kuning. Nurse menyurh aku bawak DANISH ke klinik kesihatan utk kepastian..dgn keadaanku yg blum sembuh (deliver scr normal) aku gagahkn diri ke klinik..Sms pemeriksaan dilakukn ke atas DANISH doktor menyuruh aku, husband n mak kuar dulu..Jantung aku brdegup kencang, mesti doc nk cucukDANISH amik drh. YA ALLAH jari jemari mu yg kecil, urat mu yg halus manakan byk darahnyer? Dr luar aku hanya mampu mndengr tangisan bayi yg berusia 3hr. hr tuhh..buat prtama kalinyer DANISH mengenal erti SAKIITT!!! Start mndgr DANISH nangis didlm bilik doc aku mula menangis kt luar sehingga pesakit2 lain memerhatikan aku..YA ALLAH permudahknlah doc mngmbil drh DANISH JGNLH DICUCUK BNYK KALI kasihan DANISH masih trlalu kecil..then doc panggil msk utk ambik DANISH, kulihat tngn sikecil brbalut krn jarum suntikan. DANISH keletihan maybe nangis trlalu lama..Trdpt titisan air mengalir jernih di pipi DANISH yg mulus..

Sementara menunggu result drh, Hati aku dh mula rasa risau. risau klau2 DANISH kena thn wad..kulihat wajah DANISH brtmbah kuning lagik arr aku cuak.slps 45min brlalu, apa yg kurisaukn menjadi kenyataan. demam kuning DANISH trlalu tinggi n perlu msk wad..Luluh hatiku..aku xnk msk wadd!! aku xnk DANISH msk wadd!! fhm2 jer arr klu da msk wad dicucuk sana sini ada saje yg xkena o doc..Lagi2 Gomen Hos!! nk msk Private Hos rasa cam xmampu..arghh mana2 pun same arr (pujuk hati sendri)..demi kebaikan DANISH aku akur..aku brdoa agar DANISH cepat sembuh supaya aku cepat kuar dr wad n DANISH xarr TRSEKSA lama sgt..Sampai jerk kt hos Semban nurse soh aku tkar pkian DANISH dgn bj hos yg disediakn..Pastu aku nmpk doc pelatih bwk DANISH msk sbuah bilik.. DANISH kena cucuk lagik TENSIONN!! BENGANGG!! Apa ke bengap sgt tdkn br jerk amik drh? blh doc pelatih tu ckp td tuh rekod lain ni rekod tuk kiterr..aku da mula nk naik darah ditenangkn husband..cuber arr klau korang ditmpt aku sure bengang kn?? at last DANISH trbiar lama sementara tunggu result utk second test dah..akibat dr tuhh demam kuning DANISH naik tinggi!!sepatutnyer DANISH kena cepat2 diletkkn dibwh lampu biru khas utk baby demam kuning mana bleh biar cengituhh..

Biler DANISH diletkkn dibwh lampu kulihat ramai lagi baby yg senasib dgn DANISH..terkulat2 DANISH tanpa seurat benang hanya pampers menutupi apa yg patut..sekali lagi hatiku trsentuh x sggup aku melihatnyerr..ada satu wayar dijari sikecil. aku xpasti rasanyer wayar tuh mmbekalkn air glukose. DANISH sekan tau aku sdg melihatnyer DANISH menangis (baby klau nangis cornfirm nak susu kan?) aku pun kuarkn DANISH nak susu kn dia tetiba nurse dtg menerpa..KNP KAMU SUSU KN ANAK? KAMU XTAU KER KITER SDG POSE KN DIE HINGGA MLM NIE?? LETAK SMULE ANAK KAMU, kLAU KAMU NK ANAK SHAT IKUT CKP DOC!!..pose? pose? baby sekecil DANISH kena pose? Jd apa ertinyer aku kt situ klau xdpt nk menyusukan DANISH!! dgn berat hati aku keluar jumpe mak kt luar wad meningglkn husband brsama DANISH..(utk pengetahuan hanya ibu n ayah kpd bayi sj yg bleh msk wad trsebut atas sbb2 keselamatan n kebersihan)..airmata mengalir tanpa dipaksa..ERMM..apa lagik melalak melaung arr akuu!! sedey gilerr time tuhh..Nasib XMEROYANN..

Sedang aku ditenangkn o family husband aku kuar soh aku msk coz doc nk jumpe..arghh ape lagik?? Sorang doc sdg menunggu utk bagi penjelasan mengenai DANISH..Sekiranye ujian drh mlm nie tiada penurunan doc trpaksa melakukn prtukaran drh keats DANISH!!Subhanallah...Ya Allah besarnyer dugaan mu YA ALLAH, xprnh ku diduga sebegini...Knp drh yg ada dlm bdn DANISH xsesuai kerr? drh aku n husband xserasi ker menyebbkn anak yg ku lahirkn menerima nsb sebegini?abis tuhh xkn selamanyer DANISH kena wat tukar drh? sampai biler? pelbagai persoalan yg muncul..semua prsoalan aku ajukn pd doc..

Doc xkn tukar dah DANISH sekiranya bacaan drh DANISH menurun walaupn sedkit ttp doc trpaksa tukar darah sekiranye bacaan meningkat slps DANISH diltkkn dibwh lampu..keputusn ini trpaksa dibuat supaya keadaan kesihatan DANISH lebey bahaya..Abis tuhh doc klau lps tkar darah pun xserasi gk camner?? kite akan wat prtukrn lagik sehingga menjumpai darah yg serasi..Astaghfirullahh..masih trngiang lagik kesakitn melahirkan DANISH btmbah sakit lagik mengenangkn nasib DANISH..Blum lagik doc bg tau sekiranyer darah yg dipindh msk mengandungi HIV positif!! terus aku teringat akan kes2 hos gomen yg slh transfer darah HIV kpd mereka yg memerlukn drh..KNP ADA KELALAIAN NIE!! SALAH SAPER!! Doc bgtau bhw bnyk test dilakkn pd darah trsebut supaya ia benar2 bebas dr HIV..Dgn linangan airmata aku n husband menurunkn tandatngan..Fikiran aku n husband bnar2 buntu..berat mata memandang berat lagik bahu memikul..

Then aku disuruh balik krn tiada katil kosong utk aku di wad trsebut..pd mulanyer aku xnk balik ttp mak soh balik gak krn aku msh didlm pantang dgn diri yg x terurus dr pg ke mlm di hos..esok pepagi kiter dtg lagikk yerr pujuk mak..sblm balik aku n husband melihat DANISH sdg tido..ciuman kasih dan cayang singgah ke pipi mulus DANISH..SAYANG CEPAT SHAT YERR..ESOK PAGI2 MAMA NGAN ABAH DTG SYG..WE LUV U..

Sampai kt umah hampir kul 12 mlm..Mlm tuhh aku tido tanpa DANISH disisi. Bantal yg slalu DANISH gunakn jd pengubat rinduku pd DANISH..mmg murah airmata aku sambil menyebut nama DANISH aku trlena ntah kul brp..sesekali aku trsedar dn melihat hs kot2 ada doc yg call..ku kejutkn husband..(Ayang, bgn larr dh kl brp nie doc x call pun? Bagus larr x call maknanyer bacaan darah DANISH menurun dan xperlu tukar darah..) Alhamdulillah tp selagi x dgr dr mulut doc sendri aku xkn puas hati..Cepat arr pagi!!

Esoknyerr, aduh sakitnyerr!!air susu da penuh xprnh plak aku rs camni coz selama 3 hr DANISH disisi aku.. lagikk larr aku teringatkn DANISH!!! Sampai kt hos terus tuju tmpat DANISH..SYG MAMA DTG..DANISH ngah tido aku xnk kacau..hanya ciuman dpt melepskn rindu yg terpendam walau xsampai sehari kutinggalkn DANISH..da xder tiub kt jemari DANISH,lega..lepas tuh br aku n husband jumpe doc..doc bgtau xjd tukar drh coz bacaan DANISH da turun bnyk dr 340 ke 305 Alhamdulillah syukur pada TUHAN..DANISH anak yg kuat semangat..mama akan selalu disisimu..plg mengembirakn nurse bgtau ada katil kosong so aku leh stay wad..x kisah arr dok wad pun janji aku dkt ngan DANISH..Pd mule nyer doc xbenarkn DANISH diletakkn sblh katil aku coz bacaan DANISH masih ditahap tinggi guna 2 lampu atas bwh..bacaan bwh 300 br leh bwk tido sblh ibu..erm, xlekat arr aku kt katil kejap2 ilang g tgk DANISH yg tmptkn kt dlm bilik khas..sehr 2 kali kena amik darah DANISH..bacaan drh DANISH yg ke2 menurun sehingga 280, doc benarkn DANISH diletakkn disisi katil aku..SYUKUR sgt2..cepat aku send msg pd husband dn family yg lain..disamping bantuan cahaya lampu aku harus menyusukn DANISH sekerap mungkin krn air kencing dn najis DANISH akan menurunkn bacaan dgn cepat..Setiap awal pg doc akan amik drh DANISH dn setiap pg arr aku akn dgr tangisan sayu DANISH..Maka setiap pg gk aku akan menangis..dn setiap pg gak aku menyumpah seranah doc pelatih yg xpandai nak amik drh cucuk sna xdpt cucuk sini xdpt x pyh jadik doc arr..(anti sorang doc pempuan india..) At last 4mlm 3 hr gak arr aku dok hos..bacaan DANISH da 202 so doc benarkn aku n DANISH balik..Alhamdulillah..mak menjemput aku n DANISH..Seronok Gilerrr..Sampai kt umah kulihat DANISH kurang susu n asyik tido payah tul nak tgk DANISH buka mata..hati aku mula arr risau..knp kt hos kejap2 susu kejap2 lapo..Anyway mlm tuhh aku dpt tido yg sgt lena yg mana aku xdpt selama aku kt hos..Thanks mak..esok pgnyerr nurse dtg ghumah, aku mulerr tension coz..eh kak, smlm kuar hos bacaan last anak akak brp eh? coz sy tgk anak akak nie muke dier kuning lagik..mcmnie ar kak jap g akak g klinik chek smule sbb demam kuning nihh cepat naik..aduhh aku xnk pg!!

Tapi aku trpaksa pg gak! Erm, sah larr sehari jerk dr 202 jd 288..Aku nangis da time tuhh..puas gak arr husband n mak aku pujuk msk wad demi kebaikan DANISH..Maslahnyer aku xsanggup tgk kaki n tngan DANISH dicucuk..dot2 bertanda..Kali ke 2 msk wad aku lebih tabah..3mlm 2hr aku kat wad dn aku brtekad xnak msk wad lagik krn demam kuning..sejak dr hari tuhh aku bwk danish chekup kt klinik pakar kanak2 sayangku di Seremban..brmcm2 cr aku cube utk sembuhkn DANISH..amik pil kt doc datuk dealhon..bg susu kambing..mandi air dokong anak, daun inai n jemur matahari pagi (sampai garing anak aku..haha) Hari2 brlalu sehingga larr DANISH sbulan br ilang demam kuning..lama kan? Selama itu arr hati aku xsenang..biasanyerr baby kena demam kuning seminggu 2 jerk da ilang..Alhamdulillah ilang gak kuning DANISH..baru larr aku sedar KASIH SAYANG ibu dn anak tiada galang gantinyerr..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...